تبلیغات
ترنم هدایت - بهترین عمل و ولایت اهل بیت..
ترنم هدایت
إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              RSS 2            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


تقدیم به روح پر فتوح و با عظمت
محبوب خالق و خلق خاتم پیامبران.
حضرت محمد ابن عبدالله

___████__████_███
__███____████__███
__███_███___██__██
__███__███████___███
___███_████████_████
███_██_███████__████
_███_____████__████
__██████_____█████
___███████__█████
______████ _██
______________██
_______________█
_████_________█
__█████_______█
___████________█
____█████______█
_________█______█
_____███_█_█__█
____█████__█_█
___██████___█_____█████
____████____█___███_█████
_____██____█__██____██████
______█___█_██_______████
_________███__________██
_________██____________█




مدیر وبلاگ : ل. محمدی





http://up.qoohost.ir/do.php?img=73
امکانات وبلاگ
آیه قرآن
نظرسنجی
کدام بخش وبلاگ مطلوب نظر شماست؟





ولایت اهل بیت، بهترین عمل

 

از امام صادق(ع) سوال شد: معنای «حی علی خیر العمل » چیست و کدام عمل است ؟

 

فرمود : « خیر العمل ، الولایة ؛ بهترین عمل  ، ولایت ما اهل بیت است.»(مستدرک الوسائل ، ج 4 ، ص 70 )

همانطور که می­دانیم موضوعاتی و اموری که در آیات بیان شده گاهی مستقیما اعتبار شده و مکلفین از آن استفاده می­کنند مانند خمر و ربا و...و گاهی موضوعاتی که در آیات بیان شده توسط پیامبراکرم(ص) و اهل­بیت(ع) تفسیر شده که در واقع بیانی از جعل الهی است و باید دانست که آیات الهی در مورد اذان از قسم دوم است یعنی بیان این جعل توسط تفسیری است که معصوم(ع) برای این آیه بیان نموده­است:

1.یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِكُمْ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ.[9]

2.وَ إِذا نادَیْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ.[10]

  در تفسیر این دو آیه بحث از اذان مطرح شده­است.[11] به این بیان که مراد از ندا در سوره مائده به اتفاق نظر مفسرین اذان است و مراد از نماز در این آیه،  نماز جمعه است پس نداء در این آیه اذان نماز جمعه است.[12] از این آیات زمان تشریع اذان تشخیص داده نمی­شود ولی مشروعیت آن برای نماز قابل استفاده است. اما کیفیت اذان همانند نماز با وحی بر پیامبر(ص)  نازل شده که در روایات آن را بررسی

امام­صادق(ع) فرمودند: وقتی رسول­الله(ص) به معراج رفتند، وقت نماز شد و جبرئیل اذان گفت، وقتی الله­اکبر  الله­اکبر گفت، ملائکه گفتند: الله­اکبر  الله­اکبر و چون اشهد أن لا اله الا الله گفت، ملائکه گفتند: انداد خلع شدند. وقتی جبرئیل گفت: أشهد أن محمد رسول­الله، ملائکه گفتند: پیامبری است که مبعوث شده­است. وقتی گفت: حی علی الصلاة، گفتند: دستور به عبادت پروردگار داد و چون گفت حی علی الفلاح، گفتند: رستگار است کسی که از او تبعیت کند.[15]

امام صادق(ع) فرمودند: خداوند لعنت کند قومی را که گمان می­کنند که پیامبر(ص) اذان را از عبدالله بن زید یاد گرفته است، سپس فرمودند: وحی بر پیامبر(ص) نازل می­شود در حالی که شما گمان می­کنید که آن حضرت اذان را از عبدلله بن زید گرفته!![20]

امام­باقر(ع) در جواب به نافع بن ارزق از دوستداران عمر بن خطاب، فرمودند: از نشانه­هایی که خداوند آن را به پیامبر(ص) هنگام معراج در بیت المقدس نشان داد این بود که انبیاء و رسولان را در آنجا جمع نمود و به جبرئیل دستور داد تا اذان و اقامه بگوید که حی علی خیرالعمل هم گفت.[23]    

امام­باقر(ع) از امیرالمومنین علی(ع) نقل می­کند: وقتی رسول­الله(ص) به معراج رفت در آسمان هفتم مکانی را در عرش دیدم، من را در آنجا نشاندند و خداوند فرمود: هرکس از امت تو خواسته باشد از بلای من در امان باشد و دعایش مستجاب شود، هنگامی که اذان مغرب را شنید، این دعا را بخواند:

 یَا مُسَلِّطَ نِقْمَتِهِ عَلَى أَعْدَائِهِ بِالْخِذْلَانِ لَهُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْعَذَابِ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ یَا مُوَسِّعاً فَضْلَهُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ بِعِصْمَتِهِ إِیَّاهُمْ فِی الدُّنْیَا وَ حُسْنِ عَائِدَتِهِ عَلَیْهِمْ فِی الْآخِرَةِ وَ یَا شَدِیدَ النَّكَالِ بِالِانْتِقَامِ وَ یَا حَسَنَ الْمُجَازَاةِ بِالثَّوَابِ مَنْ أَطَاعَهُ وَ یَا بَارِئَ خَلْقِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ مُلْزِمَ أَهْلِهِمَا عَمَلَهُمَا وَ الْعَالِمَ بِمَنْ یَصِیرُ إِلَى جَنَّتِهِ وَ نَارِهِ یَا هَادِی یَا مُضِلُّ یَا كَافِی یَا مُعَافِی یَا مُعَاقِبُ اهْدِنِی بِهُدَاكَ وَ عَافِنِی‏ بِمُعَافَاتِكَ مِنْ سُكْنَى جَهَنَّمَ مَعَ الشَّیَاطِینِ وَ ارْحَمْنِی فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تَرْحَمْنِی كُنْتُ مِنَ الْخَاسِرِینَ وَ أَعِذْنِی مِنَ الْخُسْرَانِ بِدُخُولِ النَّارِ وَ حِرْمَانِ الْجَنَّةِ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ یَا ذَا الْفَضْلِ الْعَظِیم[26]

این روایت شاهد این مطلب است که حتی دعاهائی که در مواقع مختلف مانند اوقات اذان وارد شده به وحی الهی بوده تا چه رسد به خود اذان.

از امام­صادق(ص) در مورد معنی حی علی خیر العمل پرسیدند، که در جواب فرمودند: بهترین عمل ولایت اهل­بیت(ع) ­است. و در روایت دیگر آمده که: بهترین عمل نیکی نمودن به فاطمه(س) و فرزاندان اوست.[28]

16. امام (ع) فرمود: بلال بنده­ای صالح بود. بعد از رسول خدا(ص) برای احدی (از دشمنان) اذان نگفت به همین دلیل حی علی خیر العمل حذف ( توسط دشمنان) شد.[29]

  سه روایت اخیر در رد اذانی است که اهل­سنت می­گویند. زیرا ایشان دست به جعل و تحریف در اذان نموده و از سوئی اعتقادی باطل در تشریع اذان دارند. از طرفی وقتی ما روایات اهل­بیت(ع) را ملاحظه می­کنیم، تشریع اذان با قضیه معراج و فضائل امیرالمومنین علی(ع) آمیخته است که این مطالب در روایات اهل­سنت دیده نمی­شود و بعد از این نتیجه گیری را به خواننده واگذار می­کنیم که آیا اذان در زمان پیامبر(ص) اذان شیعه است یا اذان اهل­سنت!

 

[9] - سوره جمعه ، آیه 9

[10] - سوره مائده، آیه 58

[11] - مجلسی، محمد باقر؛ بحار الانوار ، بیروت، موسسة الوفا، 1404 هـ ق، ج 81، ص103 -  قیل فی معناه قولان أحدهما أنهم كانوا إذا أذن المؤذن للصلاة تضاحكوا فیما بینهم و تغامزوا على طریق السخف و المجون تجهیلا لأهلها و تنفیرا للناس عنها و عن الداعی إلیها و الآخر أنهم كانوا یرون المنادی إلیها بمنزلة اللاعب الهاذی بفعلها جهلا منهم بمنزلتها قال السدی كان رجل من النصارى بالمدینة فسمع المؤذن ینادی أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن محمدا رسول الله فقال حرق الكاذب فدخلت خادمة له لیلة بنار و هو نائم و أهله فسقطت شررة فاحترق هو و أهله و احترق البیت‏. و شیخ طوسى، محمد بن الحسن؛  التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیا التراث العربی، بی­تا، ج‏3، ص 57

[12] - عاملی، شیخ حر؛ وسائل الشیعه،قم، موسسه آل­البیت، 1409هـ ­ق، ج7، ص 408 

[13]-  محدث نورى،میرزا حسین؛ پیشین، ج 4، ص 28 و 43 و 73و70 و مجلسی، محمد باقر؛ پیشین، ج 18 ، ص 317.

[14] -  همان، ج  4، ص40

[15] - شیخ صدوق، حسین بن علی؛ من‏لایحضره‏الفقیه ج 1، ص282

[16] - كلینى، محمد بن یعقوب؛ الكافی، تهران، دار الكتب الإسلامیة ، 1365 هـ ش، ج 3، ص 302

[17] -  شیخ طوسى، محمد بن الحسن؛  پیشین، ج 2، ص 60 و  شیخ طوسى، محمد بن الحسن؛ الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ایران، تهران، دارالمتب الاسلامیه، اول، 1390هـ ق،ج1،ص306- فَأَمَرَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ ص بِلَالًا فَلَمْ یَزَلْ یُؤَذِّنُ بِهَا حَتَّى قَبَضَ اللَّهُ رَسُولَهُ

[18] - شیخ طوسى، محمد بن الحسن؛  التهذیب، ج 2، ص 60

[19] - محدث نورى،میرزا حسین؛ پیشین، ج4 ص17و18

[20] - عاملی، شیخ حر؛ پیشین، ج 5، ص 370

[21] - محدث نورى،میرزا حسین؛ پیشین، 4ج، ص23

[22] -همان، ج4، ص 42

[23] - همان، ج4، ص  48

[24] - كلینى، محمد بن یعقوب؛ پیشین، ج 3، ص 482

[25] - محدث نورى،میرزا حسین؛ پیشین ،ج4، ص 50

[26] - همان، ج4،ص 54

[27] - محدث نورى،میرزا حسین؛ پیشین، ج4، ص 44

[28] - همان، ج4، ج70،  أَنَّ الصَّادِقَ ع سُئِلَ عَنْ مَعْنَى حَیَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ فَقَالَ خَیْرُ الْعَمَلِ الْوَلَایَةُ وَ فِی خَبَرٍ آخَرَ خَیْرُ الْعَمَلِ بِرُّ فَاطِمَةَ وَ وُلْدِهَا ع

[29] - عاملی، شیخ حر؛ پیشین، ج 5، ص 417





نوع مطلب : ولایت، مقالات، 
برچسب ها : ولایت، حی علی خیرالعمل،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 13 اسفند 1392
جمعه 2 تیر 1396 08:05
Loving the info on this website, you have done great job on the articles.
سه شنبه 2 خرداد 1396 22:37
Pretty section of content. I just stumbled upon your site and
in accession capital to claim that I acquire actually
enjoyed account your weblog posts. Any way I will
be subscribing to your augment and even I success you access
persistently rapidly.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :